10 november 2009

Min jullista!

Therese hade en trevlig jullista på sin blogg och vill se hur våra andra listor ser ut, så här kommer min...

Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?
Spontant nej, men jag har gjort det innan och det kan vara rätt trevligt om man får sluta kanske vid 14?? och inte skall ordna firande hemma hos sig själv..;-)

Bakar du något till jul? vad?
Ja, det brukar bli en del julgodis och oftast pepparkakor! denna julen ska jag även testa en "Julcheesecake" som jag fått recept på!

Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin?
Utan!

Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
Hemmagjort brukar vara godast... men "Tomteskum" är inte fel (om det räknas som julgodis..)

Knäck eller ischoklad?
Ischoklad.. men helst inget av det faktiskt...

Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut?
Jag har 2 olika; den ena är från Cult och jag älskar den! En vit, i 2 delar, lite "snirklig" som jag har mörkgrön mossa i med pärlband och lite röda bär i. Sen har jag en lite mer traditionell också.

Som fönsterprydnad stjärna eller elljusstake?
Jag har olika beroende på vilket fönster den är i....

Vill du ha julkort med brevbäraren eller som e-post?
Med brevbäraren absolut! Gillar inte julkort via mail eller sms...

Vilka färger har ni till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå?…eller vad?
Vitt och rött mestadels

När julpyntar du hemma?
Börjar lite runt 1:a advent, sen kommer strax därefter så det får vara uppe ett tag.

Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?
Nej.

Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Ljus och julgranskulor.

Har du ett färgtema i granen?
Ja lite olika år från år. Blått/silver eller rött/guld... men i år kanske det blir rött, vitt och silver.

Levande gran eller plastgran?
Plast... både pga allergi och praktiskt.

Hur ser din julfrukost ut?
Myser lite extra men äter nog inget speciellt juligt på morgonen direkt.

Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex. gå en promenad, spela sällskapsspel osv?
Det blir ju promenad med vovven givetvis. Spel kan också hända.

Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord?
Köpt.

Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den?
Blossa och Dufvenkrooks (vanilj) Skall testa Chili/choklad i år också!

Vad av dessa saker brukar ni ha i glöggen, mandel, hasselnötter eller russin.
Russin.

Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
Apelsiner och clementiner.

Vilken är din favoritjulskiva? Oj har massa! Peter Jöback är den absoluta favoriten, sen gillar jag en med gamla klassiker med Frank Sinatra mfl, jättemysig. Även Josh Groban som jag fick förra året.

Vilken är din favoritjullåt? Har flera här också... "Snön föll", "Silent Night", "Decembernatt", "All I want for Christmas" mfl mfl.... det spelas julmusik hela december.. ;-)
Free Smiley Courtesy of www.millan.net

Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste? Julskinka och mammas hemmalagade köttbullar.

Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet?
Inte mycket, beroende på var jag firar. Har gjort en kall potatissallad någon gång för att bryta mot allt "kött" som finns på julbordet. Tar gärna med lite dessert så klart!

Föredrar du vörtbröd med russin eller utan? Inget vört!

Risgrynsgröt eller Ris à la malta? Risgrynsgröt helt klart.

Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet? Inte.

Dricker du julmust eller mumma till julbordet? Julmust.

Vilket är ditt bästa julrecept som du har fått av din mamma eller svärmor?
Har nog fått på köttbullar och revbensspjäll av mamma men behöver inte göra det själv än så länge.

Tittar du varje år på Kalle´s julafton? Japp!

Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalle´s julafton? Jultomtens verkstad.

Har du sett Karl-Bertil Jonsson´s jul? Ja.

Har ni tomte hemma? Nej.

Köper du julklappar till många? Älskar att köpa julklappar med det blir svårare varje år! De flesta har "allt"...

Tycker du att det skall vara julklappar till alla eller bara barnen? Oj, väldigt kluven! Jag tycker det är underbart att få julklappar. Behöver inte vara mycket, men det är kul med paket!

Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?
Jag slår in själv!

Färgglatt eller enfärgat julklappspapper? Det är olika.

Roligast att få i sin julklapp? Överraskningar, men även sånt man önskat/längtat efter givetvis.

Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år? Oj, vet inte. Jag är usel på att göra önskelista i tid...men kanske ngt till Wiih ...;-)

Nu vill jag se era listor!

1 kommentar:

  1. Jätterolig läsning här också!
    TÄnk vad man börjar längta till jul å så fort snön faller (vilket den gjorde för en timme sedan)
    Så får man direkt MER julkänslor å vill sätta igång julmusiken omedelbums! ;)

    Må gott!!
    KRAM Petra

    SvaraRadera

♥ Tack för att du tar dig tid och skriver en rad till mig, det sätter jag stort värde på! :-) *kram* ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...