29 mars 2012

Gott egenbakat GI-knäcke!

Jag fick ett recept av en kollega nyss på ett GI-knäcke som man bakar själv... och jisses va gott det var! och lätt att göra! Vet inte riktigt varför det kallas GI-knäcke just... men kanske pga att det är majsmjöl eller för alla kärnor och frön som gör att det blir lägre GI än vanligt? I alla fall, ruskigt gott! Kan lätt ersätta chips el likn om man är sugen.


Här kommer receptet för dig som vill testa:

GI-knäcke
Blanda följande:
2dl majsmjöl
1/2 dl linfrö
1/2 dl sesamfrö
3/4 dl solrosfrö
1/4 dl pumpakärnor

Häll i:
1/2 dl olivolja
2 1/2 dl kokande vatten

Bred ut på bakplåtspapper i en långpanna (hela pappret ska täckas) Strö över flingsalt.
Grädda i 150 grader i 1 timma (i min ugn var det klart på 50 min så ha lite koll första gången..)

Smaska på!!

Tjingeling!

3 kommentarer:

  1. Ser riktigt smaskens ut.
    Åh vilken söt vovve du har!!!

    SvaraRadera
  2. Det såg jättesmarrigt ut!!
    Ses imorrn!!
    Kramiz

    SvaraRadera
  3. Ser mumsigt ut, duktig är som bakar.

    SvaraRadera

♥ Tack för att du tar dig tid och skriver en rad till mig, det sätter jag stort värde på! :-) *kram* ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...