27 juni 2012

Att göra egna blommor - tutorial...

Nu har jag äntligen knåpat färdigt en tutorial för att visa hur jag gör mina egna blommor...
Håll tillgodo!

Jag har gjort blommorna i 2 modeller.
blomma 1 (t vänster): där det färre kronblad och man ser bradsen.
blomma 2 (t höger): där är det fler blad och man ser inte bradsen..


till båda blommorna använder jag stansar med Retroblomman i tre olika storlekar


Jag stansar ut följande:
Till blomma 1: 2 stora och 3 mellan
Till blomma 2: 3 av varje storlek

Jag gör ett litet hål i mitten på varje kronblad och trär sedan igenom en brad.
På den blomman du ser bradsen brukar jag välja en större storlek eller en "finare" brad om jag vill att den ska vara dekorativ i sig.


Sen använder jag en "mini mister"m vatten i och sprayar över blomman så bladen blir ordentligt blöta.
Efter det börjar jag skrynkla ihop kronbladen och ibland använder jag även en pincett för att skrynkla extra och för att få tag i de minsta bladen.

Så här ser de ut ihopskrynklade...
När de torkat lite grann (räcker några minuter, ska fortfarande vara fuktig)
så börjar jag veckla ut blad för blad (börja ytterst och jobba inåt)
även här kan en pincett vara bra för att inte behöva pilla för mycket på bladen.


Sen låter jag de torka helt.
KLART!!

Hoppas ni får till fina blommor!

Kram Kram

12 kommentarer:

  1. Hej =)

    Mycket pedagogiskt visat =)
    Det var längesedan jag gjorde egna blommor nu, tack för att du påminner mig!

    Så skönt att det är torsdag idag, bara 4 timmar imorrn att avklara innan helg! Har börjat känna av en förkylning under dagen, blä. Blev dock lite gladare när jag kom hem och det låg ett paket fullt med bling som jag beställt häromdagen =)
    kram på dig!

    SvaraRadera
  2. TAck Snälla!! JAg skall genast börja tillverka lite blopmmor!!
    Pia

    SvaraRadera
  3. Åh, aka genast testa! Tack för att du tog dej tid att göra beskrivningen!

    SvaraRadera
  4. Tack för denna beskrivning, ska absolut prova detta, blommorna är så fina!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  5. Hej och tack för ditt fina inlägg i min blogg, blir så glad över komentarer.

    Vilka jättefina saker du gör och en sådan häftig blomma du gjort. Tack för att du delar med dig av hur du gör dem, mycket bra visat, måste genast prova på.

    Hoppas du får en bra sommar.

    Jenny

    SvaraRadera
  6. Hej Pernilla!
    Tack för en jättebra beskrivning om hur man gör de fina blommorna:)

    Det ska jag testa i helgen:))

    Ha nu en riktigt skön helg:)

    Kramizar Marie

    SvaraRadera
  7. Kanon bra tut, lätt att förstå. :)
    Snacka om att min mun gappade när jag så hur du hade gjort dom. Här ska göras blommor i drivor. Har ju dom stansarna, men aldrig tänkt på att man kan blöta ner dom. :) Än igen jag älskar verkligen dessa blommor. Ha en bra dag,soliga kramar

    SvaraRadera
  8. Mycket fina. Synd att jag själv bara att har medium stansen som jag dessutom aldrig använder.

    Kram J

    SvaraRadera
  9. Hej! Vilka otroligt fina blommor du gjort och tusen tack för att du delar med dig av hur man gör dem. Det måste jag också prova!

    Tack för fin kommentar hos mig!

    Kram
    Åsalill

    SvaraRadera
  10. Tack för att du visade hur man gör blommorna! Jag hittar inte var du skrev på facebook, så jag frågar här istället. Jag blev så inspirerad, så jag gjorde blommor en hel kväll här hemma :).
    I söndags jobbade jag på ScrapRooms träff och då visade jag hur man gjorde blommorna, många tyckte det var jättekul! Jag passade på att göra ett kort med några av mina blommor på, som jag idag ska blogga på Scraprooms blogg http://scraproomsblogg.blogspot.se/. Jag hoppas det är okej att jag länkar till din blogg? Om inte tar jag genast bort länken. Hör av dig till mig på facebook i så fall, jag heter Karin Jönsson.

    Ha en fortsatt skön sommar!
    Kram, Karin

    SvaraRadera
  11. Har gjort blommorna några gånger och jag bara älskar dom. Min favoritblomma!
    Det är så fiffigt att kunna göra matchande blommor.
    Tack igen för att du delade med dej.

    SvaraRadera
  12. å va fina och vilken bra tut, tack!

    SvaraRadera

♥ Tack för att du tar dig tid och skriver en rad till mig, det sätter jag stort värde på! :-) *kram* ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...