11 juli 2012

Att göra egna dekorationer -Tutorial

Hej på er! I mitt förra inlägg visade jag dekorationer som jag gjort själv. Vilken härlig respons! Roligt att så många av er blev sugna på en tut och att ni gillade mitt resultat.

Idén fick jag av Cicci när jag var inne på Cili häromdagen. Jag blev så nyfiken så jag var tvungen att testa! Eftersom det var fyndiga Cicci som gav mig idén och i princip allt material är köpt på Cili in Papers så gästbloggar jag med denna tutorial även på deras blogg idag. En rolig sak med att göra egna att du själv kan välja vilken färg den ska vara i så kan du matcha ditt projekt. :-)

Det va ju några av er som var sugna på en tutorial så här kommer den!

här är det material som behövs:
Någon form av "kniv"
En dekoration du vill göra flera av (den på bilden är från Prima)
Lera: Super Sculpey
"Formlera" Mould-n-pour
Underst har jag ett "halt" bakplåtspapper (sånt du kan använda flera ggr),
det går bra med annat underlag med men det bör vara att halt underlag som inte lera fastnar på för mycket.


Jag startar med att ta en lika stor bit av den vita och grå leran
och knådar ihop så den blir mjuk och formbar.
Tänk på att inte knåda och fixa med den för länge för då "torkar" den och går inte att forma.


Sen lägger jag lerklumpen på bakplåtspappret och trycker ned dekorationen.
Se till att leran sluter intill dekorationen, detta ska bli en form som du använder sedan.


Efter ca 5-10 min tar du ut dekorationen och Voilá!
Ett likadant fågelbo!


Därefter tar jag en lagom bit av den andra leran (Super Sculpey)
och knådar tills den blir mjuk.
Trycker därefter ned den i formen och ser till att hela motivet fylls.

 
Sen vänder jag på formen och trycker till så att dekorationen kommer få en slät baksida.


Jag tar sedan bort formen.... och titta där!
Jag skär bort det överflödiga och flyttar den försiktigt till ett vanligt bakplåtspapper...

och här ligger några dekorationer och väntar på att hoppas in i ugnen.
130 grader i ca 10-13 min (står även på förp)

här är de klara!
Dags att måla.
Du kan använda akrylfärger och även "smutsa ned" med Ink gold mm..


Här är några av de färdigmålade.
Dessa blev vita och sen tog jag på lite grå akrylfärg och dutta på för att få lite sliten känsla.

Det var allt för denna gången!
Hoppas ni blev inspirerade.
Det är ju perfekt pysselväder här i Göteborg i allafall ;-)

Kram till er som tittar in
(och en extra kram till er som skriver sååå värmande kommentarer)

9 kommentarer:

  1. hej!

    Vad roligt att du gästbloggar där =)

    Supertack för beskrivningen, får se om detta prövas framigenom men får skriva upp vad som behövs så det finns med i mobilen ifall lusten faller på. Ska till U-valla imorrn på läkarbesök med sonenoch tänkte då passa på att besöka de två scrapbutiker som finns där om jag hinner och sonen inte stönar för mycket. Mässan de skulle haft där i augusti är inställd, så tråkigt, jag som såg fram emot att få shoppa loss, men men. Hoppas det blir mässa i Götet igen i höst, vet du om det blir det?
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. ...............nu var jag liiiiiiiite för snabb och skicka iväg kommentaren,haha!!

    Måste ju även skriva att dina konstverk blev superfina!!
    Älskar hörnen och fågelburen, så snygga!!!

    Kramiz!

    SvaraRadera
  3. Najs, måste testa :) Önskar att jag hade kommit på det själv. Ha en go dag, kramizar

    SvaraRadera
  4. Hej där!
    jaha du, nu skapade jag snabbt nya behov kände jag =) Tur det är nära till Cissi! Dina charms blev jättefina. Känner tydligt att den där datumstämpeln också behöver klämmas lite på..... Ha det gott i detta eminenta pysselväder Gbg bjuder oss!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Hej Pernilla!
    Åhhhh! så mycket fint du hunnit göra:)) De egna dekorationerna blev super läckra, det skulle jag oxå vilja testa:)

    Tack för att du delar med dig av allt fint du gör:))

    Må så gott, och var rädda om varann

    Kramizar Marie

    SvaraRadera
  6. Så kul!! Det måste jag testa:) kanske imorgon om det blir pyssel av:)

    Svar på tidigare inlägg är att göteborgsmässan blir den 27-28 okt på Exercishuset.

    Kram Tarja

    SvaraRadera
  7. Fantastikskt! Tack för länken! Ska definitivt prova! :D
    Kram

    SvaraRadera
  8. Hej igen!
    Nu har jag provat mould-n-pour!
    Jag tackar så hjärtligt för tipset!!
    Här är en länk till hur mina blev om du är sugen på att kika!

    http://detkallaspyssel.blogg.se/2012/september/mould-n-pour-gor-egna-dekorationer.html

    Jag tyckte dock de var lite kluriga att få snygga i början. men det är väl som med allt annant; Övning ger färdighet!!

    Tack igen! Kram

    SvaraRadera

♥ Tack för att du tar dig tid och skriver en rad till mig, det sätter jag stort värde på! :-) *kram* ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...